vineri, 15 noiembrie 2013

Vineri 15 anul asta , zi de Post !!!

           Bine v-am regasit, dragii mei !!!
           Definitia Postului (cf. DEX) spune ca este: “interdictia de a manca unele alimente (de origine animala), prescrisa credinciosilor de catre biserica, in anumite zile sau perioade ale anului “.
           Iata-ne-n postul Craciunului asadar, proaspat instaurat zilele trecute. Pentru mine a fost ieri, vineri 15 noiembrie, prima zi de Post ! Ever ! Nu ma intrebati ce m-a apucat pentru ca nu gasesc nici o motivatie demna de a fi notata aici. Nici din punct de vedere religios, nici dintr-un altul…  si nici nu vreau sa inventez…
           Pur si simplu am simtit nevoia sa experimentez. Am experimentat multe in timp, inclusiv in materie de arte culinatre ! LOL ! Toate acestea insa, au avut la baza…CARNEA ! Oricare ar fi fost ea ! Nu am refuzat nimic din ceea ce a fost gatit cu / din carne !
           Decizia fiind luata, am pregatit cu o zi inainte meniul. Mic dejun (fara de care eu nu pot trai si pe care vi-l recomand cu insistenta), cu humus, pate vegetal, tofu, paine cu seminte si multe legume proaspete: rosii, castravete, ceapa verde, ridichi. Zacusca cu fasole la vremea gustarii, iar la orele pranzului, legume la tigaie cu orez.
           Asupra acesteia din urma retete as vrea sa ma opresc, pentru ca trebuie sa va marturisesc, mi-a satisfacut pe deplin toate nevoile pe care le-am imaginat in materie de gust in timp ce mesteream in tigaie si aveam foamea-n gat ! Si pentru ca sunt convins ca va doriti sa aflati ce am pus eu acolo (in tigaie adica), nu va mai tin in suspans si va scriu mai jos reteta care pe cat de simpla pare, pe atat de savuroasa si suficienta este la o masa de tip pranz ! Sau cina !
           In primul rand trebuie sa aveti la indemana un wok. De ce wok ? Pentru ca fundul cu care este prevazut acest tip de tigaie are diametrul mai mic, astfel incat legumele se vor gati intr-o cantitate redusa de ulei.
           Dupa ce v-ati asigurat ca aveti tigaia potrivita,cotrobaiti prin frigider dupa legumele pe care le doriti gatite in acest stil, asiatic i-am spus eu, datorita condimentelor pe care le-am folosit. Iata asadar, opisul:
           ceapa /medie/ 1 buc
           morcov  1 buc
           ardei rosu 1 buc
           rosie /fara piele/ 1 buc
           champignon /medii/ 8 buc
           dovlecel /mediu/ 1/2 buc

           sos de soia
           sos dulce de ardei iute Wietnam/Vifon
           kumin macinat
           sare, piper
           ulei de masline
           supa de legume 250-300 ml /calda
           seminte de susan

           Dupa ce tigaia s-a incins, am pus ulei de masline, iar cand acesta a ajuns la temperatura potrivita, am aruncat ceapa si ardeiul tocate grosier, si morcovul tocat rondele (elipsoidale de aceasta data :)). Cand am considerat ca sunt destul de calite, am aruncat peste ele ciupercile tocate la fel, grosier adica, dovlecelul  si rosia fara piele taiate cuburi (cam 1.5 cm). Le-am lasat la sotat in continuare cateva minute alaturi de celelalte legume, timp in care am adaugat condimentele : sare, piper, sweet chilli sauce, soya sauce, kumin. Dupa alte cateva minute am adaugat supa de legume si am lasat la gatit intreaga compozitie. A fost gata cand lichidul a scazut suficient si a rezultat un sos minunat ! Aromat, dulce, picant, consistent !
           Alaturi, am pus pe platou un cub de orez cu bob lung, fiert, simplu, si am ornat cu seminte de susan .
           Cam asa :



           Recunosc, am mai gatit legume in acest fel insa, baza acestei mancari a fost evident ...carnea !  …de pui ! Legumele erau si ele pe acolo, cantitate neglijabila ! Azi doar am pomenit carnea, nu am gustat nimic ...  JUR !  :)))  
           Sa nu uit, la cina: fructe !  Dulci si bune ! Fara strop de carne ! De ce ? De aia, ca-i Post !!!  
           Rezultatul : ma simt excelent, am dormit bine, am visat frumos ! Si da, m-am trezit !… Ce bine :))
           Sfat : incercati sa tineti post ! E cel putin... sanatos !

           Cu prietenie,

                     rdb

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu